Short Escape: Krabi, Thailand Day 2

10:30 AM

19 Ogos 2016

Isi perut dengan roti gardenia butterscotch

Seawal 8.00 pagi kami bersiap-sedia untuk aktiviti hari ini. Islang Hopping!! Kami standby di lobby tunggu diambil dan lebih kurang 8.30 pagi sampai la hilux ni ambik kami dan bawa ke tempat berkumpul.

Briefing tentang aktiviti hari ini

Sampai di tempat berkumpul (nda tau apa nama tempat) untuk Phi Phi Island hopping, kami daftar nama dulu dan diberikan benang kuning sebagai tanda kumpulan. Ada banyak group, so lain-lain warna. Around 9.15 gitu, semua guest sudah tiba, tour guide kami, Chon pun mula bagi briefing tentang lokasi dan keadaan kami ke sana nanti.

Selesai briefing kami pun memulakan perjalanan ke speed boat yang boleh memuatkan 20+ orang.

Team Kuning

Memang nda stabil ko duduk dalam bot tu, pegang la kuat2. Jaesuk-shi relax ja dia hehe

Cuaca pagi tu okay tapi keadaan laut nda ya.. Air laut bergelora jadi berjalanan ke Pileh Lagoon sangat mencabar, bumpy dan boleh buat pening + muntah. Perjalanan ke sana ambik masa lebih kurang 30 mins gitu, jauh k. Tabah ja la kami sebab malar kena splash dengan air hujan. C elly ni aku risau sda dia mau muntah. Last last dekat dengan lagoon tu, termuntah juga dia selepas aunty China tu muntah secara tiba-tiba.. Naa semua pun macam mau terjangkit muntah hahaha.

Entering Pileh Lagoon

Bot berhenti tapi bergoyang goyangkann.. tambah la pening. Aku ni rasa mau terjun dalam air ja cepat-cepat sebab pening juga.

Pening pening sda ni tapi control la hehe

Time ni semua sudah terjun ke air, kami ambik peluang bergambar-gambar di sini heee. Cantikkannnnnn!!! I loike heee~

Tengok bha warna air tuuuuu. Cantik!!

Welcome to Pileh Lagoon!!

Terjun sda kami, rendam rendam badan. Nda sedar Mr.Espana ada di belakang hee

Na baru kami terjun ke air biru yang super jernih. Timbul tenggelam timbul tenggelam ja hahaha.. Dua dua nda pandai berenang.

Moving to the next location

After 45 mins, kena panggil naik atas sda semua. We're going to the next destination; Viking cave dan Monkey Island. Dua dua tempat ni tengok dari bot seja. Viking cave ni tempat orang kumpul sarang burung. Tu ada orang stay-stay situ.

Viking cake

Next ke Monkey Island, sini stop sekejap tapi stay dalam bot ja. Banyak monyet k. Dorang kasi demo la cam mana monyet tu ambik cola dan buka. Nda nampak sebab kami d belakang. Duduk-duduk ja la kasi tenang diri sebab pening k hehe.

Sesi beramah mesra dengan para monkey

Then kami snorkeling lagi di tengah-tengah laut yang aku nda ingat namanya apa hehe.. Kali ni turun 1 orang ja sebab Elly nda berani. Bergelora laut tu so takut dia. Sebenarnya aku takut juga tapi pakai life jaket juga kan so masuk ja la.. Memang siok walaupun takut. Nampak juga la ikan berenang bersama-sama hehe.. Sudah puas berendam, aku pun naik ke bot sebab makin berombak plak.

Nda tau plak apa nama lokasi snorkeling ni

Selesai snorkeling, perut pun lapar jadi kami pun ke destinasi seterusnya; Phi Phi Island. Phi Phi Island ni ada penempatan and mostly muslim. Jadi di sini la kami makan buffet halal. Ohh nda sabarnyaa hehe..

Phi Phi Island

Otw ke dewan makan, ada surau ya di Phi Phi Island

Jangggg ni la makanan yang disediakan. Sedapppp. Laparkan semua la dimakan heee.

My luxurious lunch. Sedappp. That tom yam & fish nugget, i misss u.

Ahli bot yang sedang menjamu selera..orrr tengah bersembang hee.

Lepas makan, ada masa lagi mau ronda-ronda pulau. Tapi kami 3 nda pegi jauh-jauh pun. Depan-depan pantai tu ja. Banyak jualan-jualan juga sini jd boleh la membeli-beli makanan. Kami jumpa aiskrim kepala, haru la dicuba hee.

Aiskrim kelapak nyummmss

Ada gerai juga jual kelapa, pancake dan lain-lain

I wish I can stay here longer

Puas bergambar-gambar di pulau super sesak, kami pun berangkat ke destinasi seterusnya; Bamboo Island. Pantai pasir putih memang cantik dan ramai orang sunbathing hehe.. Sini kena bagi masa jalan-jalan menikmati keindahan Bamboo Island hee.

Bamboo island ramai oranggg

yeaaa we're here!!

Meninggalkan jejak

Every inch of this island memang ada orang. Siok dorang sunbathing, puas juga cuci mata hehe.

Waaaa mau balik ke jeti sudah. Balik tu bumpy juga. Along the way nampak pulau seakan akan ayam, I assume that is Chicken Island. Nda sempat gambar. Ada dua tempat kami nda dapat pergi which is Maya Bay dan Loh Samah Bay. Cuaca nda mengizinkan untuk ke sana hee. Jam 4 petang kami sampai di jeti.

Ada transport juga k untuk balik ke hostel masing-masing. Jangan risau hee.

Untuk aktiviti sebelah malam, kami book transport ke Krabi Night Market. 200bath per person, return. Pick up di lobi jam 6 petang dan balik dari night market jam 9 malam.

Tuuu na Krabi Night Market

Seawal 6.30 petang ni ramai sudah orang

Ayam goreng halal dan sedapppp

Must eat, Padtai.

Pelbagai pilihan jus buah-buahan

Aiskrim kelapa!

Wajib ada, nutella pancake hee.

Ukiran bunga daripada lilin. Cantik!

Puas makan, jalan-jalan dan shopping, kami pun balik ke hotel. Esok tengahari balik KL sudahhhh.

*Actually ada insiden yang nda dijangka berlaku sebelum kami ke night market. Omooo memang nda akan dilupa hehe. But still I enjoyed my visit to the night market. Laparkannnn, mestilah mau makan hee.