Travel: Legoland Malaysia

3:23 PM

4 Ogos 2018
Legoland Malaysia, Nusajaya, Johor

Assalamualaikum..




Yepp.. We went to Johor Bahru on the 3rd August for a short trip to Legoland. Weekend getaway gitu hehe. It is to fullfil Qayyum's wish to visit Legoland. He's been talking about Legoland since May and everyday he will ask us to bring him to Legoland. Thanks to Youtube for introducing that place to him heee..

I don't even know when did Daddy bought the flight tickets, tup tup kena bagitau awal bulan Ogos kita ke Johor. Excuse me? Yep..kita ke Johor, pi Legoland. Aku pun wohoooo la juga. Seminggu lebih sebelum date terbang aku sudah beli tiket masuk Legoland secara online di website Legoland Malaysia.



JB kami datanggg~

Tapi yang merisaukan aku time ni ialah cuaca. Di KK time ni hujan lebat dan angin kuat. Almost everyday. Then check weather cast, di JB hujan sebelah pagi, then  on the day kami ke Legoland tu pun kononnya hujan. Aduhh risau sudah, memang hari-hari la aku berdoa supaya diberi cuaca yang baik untuk enjoy trip ke Legoland.

Alhamdulillah.. Cuaca sangat baik hari tu. Cerah dari pagi hingga ke petang. Pengunjung hari tu lagilah ramai sebab ngam-ngam ada Honda Family Day. Sioknya Honda sponsored  Family Day ke Legoland, memang di mana-mana ada Team Honda.

Kami sampai di Medini Mall lebih kurang 9.30 pagi gitu. Park kereta sana (Thank you Pakcik Derus drive ke sana & Thank you Izu kasi pinjam kereta) then jalan kaki ke Legoland. Ramai sudah orang ni, semua pun menuju ke Legoland.


Medini Mall

Qayyum ni excited berabis, nda sabar dia mau masuk Legoland. Sampai entrance Legoland, tanya staf perlu tukar ka printed tickets yang dibeli tu or boleh terus scan and masuk. Then she said boleh terus scan dan masuk. Kami 4 orang ja masuk - Qayyum, Mami, Anis & Me. Memang meriah masuk  ke Legolanda dengan musicnya, dengan staf-staf yang happening & friendly.



Upon entrance, group pic with Dragon and Kai Ninjago

Ambik map then let's explore Legoland. From entrance, kami ke kanan. Rujuk map untuk lihat attractions kami pegi ni.

Source: Legoland Malaysia

Seperti yang dilihat pada peta di atas, Taman Tema Legoland dibahagikan kepada beberapa bahagian mengikut temanya tersendiri.Terlalu banyak untuk diexplore di taman tema ni. Memang kena bajet 1 hari untuk enjoy semua aktiviti dan attractions. Yala kami jenis yang slow and steady, stop every places, bergambar-gambar lagi plus hari tu ramai sangat orang so barisan untuk every attractions memang panjang. Memang keputusan yang tepat untuk spent whole day di theme park sahaja.

Mana-mana ada LEGO

 LEGO CITY

Junior Driving School
Muka nebes lulus ka nda driving test tadi

setiap orang dapat dua round 

The Shipyard


Legoland Express
Ronda around Legoland



Lego Rescue Academy

Siok tapi penat jugalah. Bermuscle otot tangan sis haha


Lego City Airport


LAND OF ADVENTURE


Beetle Bounce

Lost Kingdom Adventure



Pharaoh's Revenge

Dino Island
Nda termain ni, consider Qayyum's feeling hee
Credit: Legoland Malaysia Website


LEGO NINJAGO WORLD



Lego Ninjago The Ride



IMAGINATION





 Duplo Playtown


Duplo Express

Observation Tower
  

Build and Test

Lapar ni, rupanya tengahari sudah. Nda sedar masa tu berlalu. SO kami decide untuk makan tengahari sambil-sambil berehat di dalam aircond. Ya ampuunn, panas berabis sudah time ni. Kami makan di Pizza Mania (Imagination). Masuk dalam ramai plak orang. Team Honda pun lunch situ. Staf sangat helpful, dorang tunjuk kaunter dan menu. Nda perlu berbaris panjang, order dan bayar. Meja makan dorang Anis cari di bahagian dalam, selesa dan nda sesak. Servis pantas, makanan terbaik! Teringat-ingat crust pizza dia, sedapppp :p

PIZZA MANIA

Credit: Legoland Malaysia Website

Package include 1 regular pizza, 1 spagetti, 3cups cheese cake & drinks

Mau lama-lama rehat di dalam tapi c Qayyum ni nda kesabaran sudah mau main. Ada energy sudahkan. Nda dia mau waste time hahaha. Settle makan aku ngan Mami pi solat. Surau ada di Imaginantion area, sebelah ngan tempat makan tadi, yang ada zirafah tu. Sementara tunggu kami, Anis Qayyum main-main di Duplo Playtown.

Lego Studio
Tengok 1 show, ngam ngam jam 2


Masih nda puas berAir-cond, kami masuk ke Lego Studio untuk menonton 4D short movie. Nda pernah tengok wayang 4D kan, so inilah masanya. Qayyum pun sporting mau tengok ni, excited juga dia sebab kena bagi 4D glasses lagi. Short movie tu kena main memang amazing la hahaha. Yang dewasa ni pun excited. Angin, air hujan dan salji betul-betul turun dari atas. Basah la sikit hehe.

LEGO KINGDOMS


Royal Joust


Merlin's Challenge

Credit: Legoland Malaysia Website



The King's Market




The Dragon

One of the rides yang Qayyum excited sangat mau naik is the roller coaster. Mak ai, budak ni biar betul hahaha. Terus kami ke sana- Dragon's Apprentice. Mau singgah beli souvenirs pun Qayyum nda mau lagi. Sampai sana aku plak yang nervous haha, tapi buat relax and cool ja. 

 Dragon's Apprentice



Berabis kami 2 teriak hahaha


The Forestmen's Hideout
Amazing playground




LEGO TECHNIC

Lego Academy
Credit: Legoland Malaysia Website

Kami masuk sini ja sebab mau berAircond hahaha. Panas di luar, so ambik kesempatan masuk Star Wars Miniland. Siapa yang minat Star Wars tu memang suka dan berminat la ngan model-model lego Star Wars ni. Aku just rasa kagum ja sebab dorang boleh bina semua tu dari lego.

Credit: Legoland Malaysia Website

Last ride kami mau naik ialah Technic Twister. Berbaris mau masuk sudah ni, tiba-tiba Qayyum kena tahan ukur ketinggian. Uh-ohh.. Nda lepas, nda cukup ketinggian uwaaaa. Lebih kurang 1 cm ka lagi tu. Aduii kecewanya la dia, keluar dari barisan (nasib x ramai) terus dia nangissss.. Kesian bha, sampai hati dia musnahkan impian Qayyum naik ride ni hahaha.. Nda bha, main-main ja.. Sudah peraturan dia begitu kita follow ja la. Pujuk pujuk dia pigi Miniland, sampai sana terus happy hehe.
Aku ngan Anis boleh ja mau naik tapi kesian sama Qayyum dan confirm dia cengeng kalau kami naik rides yang dia nda dapat naik. So kami berkorban lah. So last destination ialah Minilands. 


Minilands ni terletak di tengah-tengah theme park. Memang jadi attraction utama juga ni. Sampai Miniland memang amaze sangat tengok semua tu. Nda sangka semua miniatures landmarks setiap negara tu dibina dari lego bricks yang kecil tu. Facts! 30 million lego bricks digunakan untuk membina miniatures of 17 city and country across Asia. Mengambil masa 3 tahun untuk siapkan semua tu. I'm WOW!!

MINILANDS










Last destination sebelum keluar Legoland ialah ke BIG Shop. Macam-macam ada di dalam Lego Shop ni dan barangan tu bukan untuk kanak-kanak saja tapi untuk dewasa pun ada. Aku nda beli apa-apa, just belikan Qayyum 2 box lego yang kecil-kecil dan 2 helai baju Legoland. Boleh tahan juga harga barang-barang tu, tapi kononya harga Lego lebih murah di Legoland berbanding di luar.



Credit: Legoland Malaysia Website


Last bergambar sebelum keluar Legoland


Legoland Hotel


Overall, Legoland memang BEST. Best bawa kanak-kanak ke sini. Reaksi Qayyum bila ada di Legoland memang WOW. Macam nda sangka dia ada di Legoland. Kemudahan yang disediakan pun mencukupi. Rides and attractions pun banyak dan best walaupun ada rides yang kami nda ternaik macam; Dino Land, Technic Twister, dan The Dragon. Next time ada rezeki ke sini lagi memang akan naik semua tu. 

Habis bateri hahaha..

Apa yang perlu dibawa? 

Bawa 1 bagpack yang diisi dengan:
1. Tisu basah
2. Hand Sanitizer
3. Tuala muka
4. 1 set baju ganti 
4. Payung dan topi (Panas weii tengahari tu)
5. Poncho (Manatau hujan kan. Kalau ada 5 orang sedia la 5 set hehe)
6. Snek (Orea dan Coklat)
7. Telekung (Ada juga telekung disediakan di surau)

Apa lagi arr? Rasanya itu jak hehe..

Sebelum masuk, bagpack ni akan diperiksa oleh pengawal Legoland. Makanan dan minuman nda dibenarkan bawa masuk. Segala jenis minuman memang kami beli di dalam ja.

Mahu penjelasan yang lebih lanjut, jelas dan tepat boleh terus ke website LEGOLAND MALAYSIA

Thank you Daddy & Mummy!!

You Might Also Like

0 comments