Travel: Road Trip ke Brunei Darussalam 2019 - Part 1

11:42 PM

8-10 Februari 2019
Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam

Wow wow wow.. 5 bulan lepas punya cerita, baru mau di'update' heee...

Assalamualaikum semua!

Memang lama sudah nda update blog ni. Busy memanjang la konon. Padahal malas hehe.

So, I really want to share about our road trip (by car) to Bandar Seri Begawan (BSB). It was an unplanned trip to begin with. I thought it was a joke when dad said "Siapa mau ikut pigi BSB?". And we were like krik krik krik.. hehe.. Well yeah, we did go to BSB during the Chinese New Year school break.

So lets talk about the preparation.

First of all you need to have your passport, vehicle pass, book a hotel and Brunei Dollars.  Apa lagi? An itinerary I guess? Hehe.. So that's it.

Sebelum ke BSB, aku memang ada buat sedikit research tentang apa yang perlu disediakan dan apa yang menarik di BSB. Pertama kena ada PASSPORT yang belum tamat tempoh. Sebabnyaaa, kita akan merentas sempadan Sabah-Sarawak-Brunei. Ini memang menarik.



Kedua kena sediakan vehicle pass untuk bawa kereta sendiri. Vehicle pass ni boleh apply secara online di laman web ni -> Vehicle Pass. Senang ja apply. Ikut arahan dan isi maklumat berdasarkan kad kereta kita. Selesai daftar, print page yang ada QR Code. Haa borang yang ada QR Code tu la yang kita guna untuk scan di checkpoint tertentu. Ohya, bawa sekali kad kereta kita tu ke Brunei ya. Jangan tinggal.


Sumber: www.bdnsw.gov.bn/Pages/VehiclePass.aspx

Sumber: Google

Ketiga, tempah penginapan di BSB. Ini aku nda masuk campur, Daddy sudah settlekan. Kalau kamu ada saudara mara di Brunei, boleh la tumpang stay dengan dorang hee. 


Sumber: Trivago

Keempat, tukar duit Ringgit Malaysia ke Dollars Brunei. Ni pun Daddy settlekan, kiranya dia la spent trip ni hehe. Daddy suru kami list bajet untuk Diesel, makan, bayaran masuk dan shopping. Lastly, aku list out tempat-tempat yang menarik dan tempat makan di BSB.


Sumber: Google

Now, let's talk about the journey.

Mengikut Google Maps, perjalanan dari Kota Kinabalu ke BSB mengambil masa 5 jam 36 minit dengan jarak perjalanan  321 km.

Start

Kota Kinabalu -Beaufort
Singgah makan pagi & toilet break

Beaufort- Sipitang-Sindumin

Pos Imigresen 1
Pos Imigresen Sindumin (Lawas, Sabah) -
Merapok (Sarawak)





Pos Imigresen 2
Pos Imigresen Mengkalap (Sarawak)

Pos Imigresen 3
Pos Imigresen Labu Temburong (Brunei)
Scan QR Code vehicle pass
Data Roaming 



Teruskan perjalanan ke Puni, Brunei

Pos Imigresen 4
Kompleks Kawalan Ujung Jalan, Temburong (Brunei)


 Pos Imigresen 5
Pos Imigresen Pandaruan (Limbang, Sarawak)





Ke Limbang
Berhenti sekejap
Aku ingat time ni masuk waktu Zohor sudah



Pos Imigresen 6
Pos Imigresen Tedungan (Sarawak)


Pos Imigresen 7
Pos Imigresen Kuala Lurah (Brunei)
Scan QR Code vehicle pass
Data Roaming



Alhamdulillah
Selamat tiba di Negara Brunei.
Now, ke arah Bandar Seri Begawan

Time ni tiada internet connection sudah untuk tengok Google Maps/ Waze. Depend dengan papan tanda ja. Before tu sudah juga la di google dan save offline. 

Tambahan lagi, kawan Daddy (ex-student Daddy) sudah janji ngan Daddy untuk bawa ke hotel kalau sudah lepas Pos Imi. Kuala Lurah. So, senanglah sampai ke hotel.

Bersambung...

You Might Also Like

2 comments

  1. Hello Your vacation in Brunei Darussalam is very interesting and very fun. Thank you for sharing your experiences and knowledge about holidays. VillaKubu.com

    ReplyDelete
  2. Your holiday trip to Brunei is really interesting and very enjoyable. I am glad to see your content here.Thank you for sharing your vacation experience. Good job. latalianavillas.com

    ReplyDelete