Maliau Basin: The Lost World of Sabah- Part 1

1:17 PM

Hai hai hai!!

Waa actually excited mau share story tentang pengalaman ke Maliau Basin ni tapi, balik dari sana urusan kerja didahulukan. Jadi kita share cerita satu-satu.. Hope dapat habiskan cerita before 2nd trip. (eh mau repeat sda? hehe).

Trip ni ajakan si Nor. Dialah yang hebahkan di group, berabis ni dia bawa2 kami.. Aku ni pun teracun-racun sudah tapi berpikir pikir lagi. Yala, memang salah satu bucketlist ni mau masuk Maliau Basin tapi macam-macam lagi dipikir. Selepas sesi bertanya diri sendiri selama 3 malam..finally aku WhatsApp si Nor, kompom! Jom tahun baru di Maliau kitaaaa ~

Oh ya.. Trip ke Maliau Basin ni anjuran Borneo Explorer Club (BEC). Kami bukan ahli tapi join-join aktiviti dorang, nasib laaaa dorag sudi terima kami hehe. Thank you BEC!!♡♡

28 Disember 2016, Rabu
Kota Kinabalu-Keningau-Maliau Basin Gate
Untuk hari pertama ni adalah perjalanan kami dari Kota Kinabalu (KK) ke Maliau Basin Gate. Sehari sebelum tu berjanji sudah dengan Nick di mana dia mau pick up. Ya, aku menumpang kereta orang pi Maliau. Okay bha kan, kenal-kenal kawan baru. Jadi, jam 8.15 a.m gitu menunggu sudah di bustop Giant Kolombong. Almost 9 a.m gitu Nick sampai sama-sama Carol. Lepas tu kami pi ambik si Kida sama Sheldon.

Selesai ambik semua orang kami teruskan perjalanan ke Keningau. Perjalanan berjalan lancar, tidur-tidur la dalam kereta hehe.. Around 11.30 a.m gitu kami sampai di Keningau. Berhenti sekejap for toilet break dan beli makanan. Jam 12.00 p.m, kami teruskan perjalanan ke Gate Maliau Basin dan tiba di sana jam 3.30 p.m.

Dorang sempat bergambar di situ (Credit: Nor)

MB reception & Infomation Centre Building


Kami dari KK (Credit: Nor)

Ada 4 kereta yang selamat sampai, tinggal tunggu 1 kereta lagi sebelum kami masuk ke Maliau Basin Study Centre (MBSC). Sementara menunggu, kami p la makan bekalan tadi, laparrr hehe.. Habis makan kami masuk ke infromation centre. Dalam tu ada maklumat-maklumat tentang Maliau Basin yang orang awam boleh tau.

Penerangan perjalanan selama 4 hari (Credit: Nor)

Okayyy, posing dulu hehe (Credit: Nor)

Rupa Maliau Basin (Credit: Nor)

Maliau Basin Gate-Maliau Basin Study Centre (MBSC)- Belian Camp

Semua peserta sudah ada, jadi nda ingat jam berapa sudah hehe..kami pun bergerak ke MBSC . Jalan masuk ke dalam masih gravel dan dengar2 mau di kasi asphalt tu jalan. Bagus la tu kan? So jarak ke MBSC dari Maliau Gate ialah 27km. Jauhhhh masuk ke dalam.

Kawan sekereta, sorry teda ko Nick hee (Credit: Carol)

Nampak juga si Nick sikit hee. Mau kasi tengok tu jalan asphalt.

Sampai sudah!!

Terus excited mau bergambar hee (Credit: Lupa siapa, Nor kali hee)

Kami lagi bergambar di replika MB (Credit: Nor)

Excited mau bergambar di sini hehe.

Yay! I'm hereeee~ (Credit: Nor)

Kami naik ke atas dulu, buat pendaftaran masuk. Bukan bermalam di bilik k, malam tu kami bermalam di campsite tapi kami nda berkhemah la hehe.. Selesai check in, kami shopping shopping dulu di souvenir shop. Shopping la terus, nda lagi tersinggah sana nanti. Habis shopping, bergambar lagi sekejap di replika Maliau Basin then barulah bergerak ke Belian Camp. Di situ lah kami bermalam malam tu.

Souvenir & gift shop. Macam-macam ada

Belian Camp. Situ la kami tinggal 1 malam

Sampai di situkan..aku cam blur blur lagi ni. Menengok ja apa dorang buat. Ada yang berebut tiang mau gantung hammock, ada yang keberatan mengangkat bag, mana yang busy mau sedia makanan lagi. Macam-macam la.. So wake up jehaa,, your in a new environment, you can do this!!

Ready sudah hammock (Credit: BEC's member)

So yeahhh, okay la lepas tu. Ikut-ikut juga bongkar beg hahaha, keluarkan apa yang patut..Sedia-sedia mau bersihkan diri. Lepas selesai semua tu, kemas-kemas beg then duduk-duduk makan kuaci sambil cerita-cerita. 

Nda lama lepas tu kena panggi makan, BBQ gitu. Senang kan kami, duduk-duduk makan kuaci tiba-tiba kena panggil makan. Dorang ni expert sudah masak-masak dalam hutan so kami tinggal kena panggil makan ja sama cuci piring sendiri hee. Thank you Chef-chef BEC, memang terbaik!

Sayap ayam yummsss! (Credit: Nor)

Makanan si Nor, banyak cili hee (Credit: Nor)

Habis makan, cuci piring terus kena bagitau mau pi MBSC, ada tayangan video. Video apa? Video tentang Maliau Basin. Video tu nda ingat berapa lama, macam mau tertidur dalam tu haha.. Siok sejukk (teda ambik gambar masa tu hee). Habis tayangan video ada briefing tentang program dan perjalanan esok. Kena bawa lagi kami p galeri, ada tu replika Maliau Basin sana, so lagi jelas perjalanan kami esok. Then kami jalan-jalan lagi di dalam tu tengok-tengok info yang ada (tengok ja ar, bacanya kurang hehe).

Galeri. Ranger bagi penerangan tentang perjalanan esok pagi (Credit: Nor kali?)

Settle sudah semua, kami balik ke Belian Camp, get ready to sleeppp. Kami berlima ja kali ready to sleep, yang lain ada aktiviti lagi hee..

Beralaskan tikar seja kami. Masuk dalam sleeping bag hee (Credit: Nor)

Belum ngantuk lagi dorang, masih ada aktiviti hee (Credit: Nor)

Tapi nda lama tu kena kasi bangun juga untuk sesi ice breaking. Yakannn belum lagi kita kenal kenal hehe. Malam-malam mengingat nama orang memang slow sda system hehe.. Selesai sesi ice breaking, kami pun kembali ke kepompong ready2 mau tidur. Hari esok menanti, it's gonna be a longgg day, can't wait!

-The end of

Maliau Basin: The Lost World of Sabah - Part 1-

You Might Also Like

2 comments

  1. hii boleh tahukah berapa kos kamu pergi sini sorang ya....especially fee masuk dalam, camp site, or anything pasal bajetlah... sbb mmg lama sdh mau dtg sini bh.sm ada contact person kah tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai. Saya join trip orang juga ni, dorang yang manage. Yang saya ingat saya bayar around RM500 gitu la. Pecahan2 bayaran tu saya nda tau. Mau details, apply permit boleh cek sini https://maliaubasin.org/contact/

      Delete