Aktiviti: White Water Rafting di Sungai Padas

12:00 PM

19 Ogos 2017
White Water Rafting di Sungai Padas

Wohoooo! So nervous, thrill and excited for the weekend trip. Kenapa nervous? Sungai Padas weii, terkenal dengan rapids yang deras lagi-lagi kalau kena musim, level III dan IV. Aku nda pandai berenang, kompom la nervous dan takut. Thrill dan excited sebab ni first time rasa rafting di Sabah. Rafting di Kiulu tu pun aku nda pernah, terus-terus ke Padas. So dalam takut tu try juga mengexcitedkan diri hehe..

Uncle driver train steady!

Trip ni ke oragnize oleh Hitfat Kota Kinabalu, Coach Edham la yang urus semua hehe.. Open kepada peserta Hitfat season lalu dan siapa-siapa la yang berminat. Ada 30 orang semuanya.

Seawal jam 5 pagi kami berkumpul di parking Masjid Bandaraya, Likas. Tunggu van ambil situ. Nda lama tu, ready-ready sda mau naik van, pakcik rela datang bagitau nda boleh parking situ. Kena cari parking awam lain. Terus cepat-cepat decide park kereta di Kompleks Sukan Likas. Jam 6 pagi kami gerak dari Likas. 2 van terus ke Beaufort. 1 van singgah geng polis di Kepayan, then terus ke Beaufort.

Alhamdulillah perjalanan lancar pagi tu. Tertidur ar sepanjang perjalanan sampai ke Beaufort, ngantuk bhaaa. Kami sampai 10 minit ngam ngam sebelum train mau gerak. 7.50 am keretapi gerak ke stesen Pangi. Kalau kami lambat memang nda la jadi rafting tu haha.

Syukur, sempat sampai sebelum 8.00 am

Tiket keretapi ke Pangi, RM2.20

Jom masuk train

Excited kami mau naik train, nda pernah-pernah naik train di Sabah. Ada dua jenis coach; satu ber"aircond" dan satu lagi coach lama, dapat udara segar di luar seja. Kami naik yang ada aircond. Coach paling depan, nampak la pemandu bawa train hee.

Koc Old School

Koc baru, berair-cond

One with Kak Donna. Tq gambar-gambarnya

Kami yang eksaited

Jam 8.00 am, keretapi pun bergerak. Kami kena suruh turun di stesen keretapi ketiga; stesen Halogilat. Perjalanan ke stesen tu ambik masa 1 jam. Then kami turun di stesen Halogilat untuk tukar train ke destinasi seterusnya iaitu stesen Rayoh.

Turun sekejap, tukar train

Sampai di stesen Rayoh jam 9.30 am. Yang terlibat ngan rafting kena suruh turun di stesen ni untuk tukar baju dan simpan bag. Stesen Rayoh ni ending point rafting nanti. Tu la barang-barang semua tinggal sini. Bring nothing katanya, siapa mau bawa action camera tu boleh bawa. Aku nda la bawa hee. Kami kena bagi masa dalam 10 minit ja untuk tukar baju dan simpan bag. Lepas tu masuk semula ke dalam train.

Pit stop untuk tukar baju dan simpan beg. Dijamin selamat.

Ready sudah kamu? hehe

Then dari Stesen Rayoh kami ke Stesen Pangi, starting point rafting. Sebelum memulakan aktiviti, kami kena bagi waiver form, isi dan tandatangan. Settle borang, kami kena suruh ambik life jacket dan helmet. Settle tu, guide Arie bagi briefing tentang aktiviti hari ni. Oh ya, agen yang kami ikut ni ialah Wave Hunter Asia. Guide - guide semua terbaik, siok la dorang. Peserta pulak bukan kami ja, tapi kami la yang ramai. Ada 1 couple dari UK dan beberapa orang dari Hong Kong.

Team Mix&Match KK

Selesai briefing kami pun bergerak ke starting point, jalan lagi 200 meter. Kami divide team, boleh 7 orang dalam 1 boat. Plus 2 guide, ada 9 orang la. Aku, Syaq, Bibi, Coach, Ija, Anis dan Abg Fai 1 raft. Cerita part ni tiada gambar sudah, handphone semua tinggal. Ekceli boleh bawa, simpan la dalam waterproof bag, then simpan dalam hip pouch. Sebab kami nda tau kan, so semua tinggal. Kak Donna juga la harapan ambik gambar kami time rest.

So seperti yang semua maklum, rafting di Padas ni challenging. Ada lebih kurang 10 rapids di sini, ada macam-macam nama. So itulah yang kami akan tempuh nanti. Adoii kabak-kabar hati ku ni. Sudah duduh, sudah bergerak tu raft, so no turning back. Si coach lagi la, takut-takut juga dia.. Adoina coach, jangan ko gitu, nanti kak tambah takut hehe.

Kami start rafting jam 11 pagi. Guide kami si Arie & Kevin, jadi kami ikut ja arahan si Arie. Dia suruh paddle, ko padlled, panddle hard, ko paddle la berabis, dia suruh stop, stop la. Save energy. Lastly, its all about team work. Team kami terbaikkk!! Okay puji team sendiri hikhik. Time ni aku duduk belakang dekat guide, maklumlah nda pandai berenang haha. Dimaklumkan juga air hari tu nda berapa tinggi dan deras sebab teda hujan semalam. So, nda payahlah takut sangat, katanyaa.

*Gambar-gambar secara random, xtau di rapid mana, nampak sama ja semua*

First rapid tu is Mickey Mouse. Cute kan tu nama. Small rapid ja tu, nda mencabar lagi. Untuk warm up bilang c Arie. Then kami kena suruh terjun untuk test body rafting. Okay juga la, aku survive. Nda la panic, so kalau la aku jatuh nanti nda la panic kann. Tapi yang sengsara mau tarik aku naik atas raft tu la hahaha. Sorry and thank you guys!

Team Puteri Tuaran!

Kami terus mendayung untuk harung rapids yang seterusnya iaitu Head Hunter,  Scooby Doo dan Cobra. Pastu aku nda ingat rapids apa lagi. Memang setiap rapids tu ada nama. Time ni kedudukan kami yang duduk belakang ni berubah. Aku duduk sebelah kiri raft, belakang Bibi. Tengah paddle dan mengharung rapid kuat, terus aku terjatuh ke bawah, then Bibi pun jatuh terduduk di lutut aku. Maigad, tuhan ja tau aku menahan kesakitan, terkeluar juga air mata. Aduinaa. Mau berdiri duduk di chamber tu semula punya payah, mana menahan sakit lagi. Sekali sudah tenang tu air baru la aku dapat urut tu lutut. Serius sakit berabis tapi aku masih boleh tahan *emoji keluar air mata*.

Muka kesiokan plus menahan kesakitan hahaha

Then kami berhenti stop di area ada pasir-pasir ni. Rehat rehat la situ sekejap. Haa sini kami ambik peluang bergambar, thanks to Kak Donna! Semangat ni bergambar walaupun lutut sakit. Time berjalan macam bergerak ni lutut. Aku nda tau mau describe cam mana, tapi itu la aku rasa hahaha. Cukup 10-15 minit berehat, kami pun terus mendayung ke rapid seterusnya.

Perhentian 10 minit

Steady ja ko kan Jeha, padahal menahan kesakitan hik

Group photo. We survived!

Sini antara rapids yang ditempuhi yang aku ingat ialah washing machine. Time ni aku ubah kedudukan lagi sebab kaki kiri sakit dan susah mau lock kaki d belakang. So aku pindah ke depan, coach di belakang dekat guide. Senang kaki kanan mau lock di depan. Aku selesa dengan kedudukan ni. Duduk sebelah kanan ni cam sengsara wei, kena hantam ja hahaha tapi memang siokk.

Woops! Aku nampak aku terjatuh disitu

Abg Fai kembali ke chamber selepas kena hentam arus

C Arie sebelum buat apa-apa dia akan tanya dulu mau masuk tu washing machine ka nda, mau terbalik ka nda. C coach la paling kuat menjawab, nda mau masuk, nda mau terbalik hahaha. Yang aku ni 50-50, mau nda mau ja. Sebab rasa siok sudah kan, macam hilang tu rasa takut dan aku boleh control rasa panic tu. Aku memang menjerit ja mana yang terlambung-lambung, memang siok la.

C'mon team, here we go!!

Paling tenang c Anis haha

Time rapid washing machine, mau la kan masuk sana. Kena suruh paddle ni kuat-kuat, sekali kena bagitau ada kamera di sebelah kanan, terus ada yang terlupa mau paddle hard sebab sibuk tengok kamera hahaha. So kami terlepas ke-Extreme-an di washing machine tu hahaha. Kalau nda memang boleh capsize kami di situ. Ada 1 team yang capsize situ, tema Kak Lia. Tengok gambar seram juga la hee..

Team Kak Lia yang capsize di Washing Machine

Then ada la beberapa cubaan mau kasi capsize kami. 1 la menjadi, separuh capsize. Ngam-ngam terlanggar batu kali, aku nda ingat apa-apa. Yang aku tau aku terjatuh kebelakang sudah ngan Abg Fai, Anis dan Ija. Masa jatuh tu aku sempat lagi tengok muka Syaq menahan tu raft dari terbalik hahaha. Syukur la, kami survive juga. Yang sengsara si Coach la menarik aku naik semula ke raft. Nda dapat juga aku menolak badan ke atas sebab lemah sudah badan ni. Main tarik ja, kaki pun kena tarik naik atas haha.. Thank you coach muahh!

After few rapids, nda lama tu aktiviti rafting pun sampai ke penghujungnyaaa.. Uwaaaaa, terasa sekejap la pulak haha. Dengar kak Don cerita 1 ke 2 jam gitu. Nda terasa pula perjalanan tu. Terus terasa mau lagi ni haha. Bha repeat la kita bulan November ni? Jam 12.30 pm kami sampai sudah di Stesen Rayoh. Kena suruh naik atas dan terus makan. Mana yang mau tukar baju tu, boleh tukar baju. Kami kelaparan berabis, terus ambik makanan. Sedap, kenyang perut.

*Teda gambar makan haha*

Selesai makan, kami kena suruh tengok gambar kena ambil tadi. Smart-smart semua. Kalau mau beli gambar, 1 bot RM 150. Share-share bayar ngan team. Boleh kasi masuk berapa device yang ko mau. Then kami tukar baju secepat mungkin sebab train balik ke Beaufort sampai jam 2.00 pm.

Yeahh we did it!

Group photo sebelum masuk train

Puas hati dapat rafting di Sungai Padas

Sebelum naik train tu sempat la kami bergambar-gambar di Stesen Rayoh. Train sampai, kali ni kami decide untuk duduk di coach kayu, old school gitu, open air, no aircond hee. Aku ngan Bibi duduk di kerusi. Syaq, Ija dan geng lain duduk dekat pintu. Feeling feeling Sarukan dorang sana.

Sian Bibi penat

Nda lama tu train stop di Stesen Holagilat. Pertukaran kereta api lagi. Dalam 15-20 minit gitu kami tunggu train ke Beaufort sampai. Apa lagi yang boleh dibuatkan, ambik-ambik gambar la kami.

Then train sampai, kami terus masuk ke coach old school. Biarlah panas, bukan selalu rasa naik ni hehe. Selagi ada peluang, selagi belum full memory, bergambar la puas-puas hehe.

Sempat lagi

From Padas with LOVE

Jam 3.30 pm kami tiba di stesen keretapi Beaufort. Masuk van then terus bergerak ke Kota Kinabalu. Sampai KK (parking kompleks) lebih kurang 5.30 pm. Turun dari van mau jejak kaki di jalan tu punya la sakit. Susah mau kasi lurus tu kaki sebab lama duduk kan. Jalan pun henjut-henjut. Tarik seluar, cek lulut bengkak ni. Takut sudah aku. Then Syaq cadang p klinik atau hospital. Aku pikir aku ja sakit, rupanya Kak Ton (kawan kak Fatin) pun injured yang sama cam aku. So kami terus ke Bahagian Kecemasan Hospital Likas.

First time aku p Kecemasan Hospital Likas ni >.< TAKUTT hahaha. Thanks to Syaq dan Ija. I owe you guys so much, LOVE YOU! Sudah buat pemeriksaan dan x-ray, alhamdulillah tiada yang serius. Means nda melibatkan tulang la. Aku pikir tulang lari alignment sudah ni, aduiii. Dalam kepala banyak sudah dipikir, cam mana mau hiking lepas ni, banyak lagi gunung mau daki, kinabalu hujung tahun ni, cam mana mau joging (ek?), uwaaaa~. So sekarang kena recover betul-betul dulu. Harap-harap otot dan urat lutut akan kembali sembuh. So balik rumah Syaq hantar dan aku siap sedia hadiah lagi untuk Mami; xray lutut aku hahaha. Kena bebel juga la sekejap, pastu nda kena suruh berjalan-jalan dan jangan aktif sangat. OKAY MAAA~

So itulah cerita dan pengalaman kali pertama buat white water rafting di Sungai Padas. Memang siok, tu baru air level biasa tu, belum lagi level air lepas hujan. Kalau time tu la memang lagi extreme, menjerit pun hilang suara kali. Mau repeat? InsyaAllah kita repeat lagi. Minta guide yang sama ar, c Arie hee.

Kudos team HitFat Kota Kinabalu, Kudos everybody. You uys are the BEST!!