Short Escape: Ke Semporna Kita!! - Part 1

9:37 AM

22 April 2017
Kota Belud - Semporna 

Finally tercapai juga hajat untuk sampai ke Semporna seterusnya mengExlpore pulau-pulau yang cantik hehe.. Haishhh nda boleh move on lagi kalau tengok tu gambar-gambar, nda puas bhaa.

Pulau Bohey Dulang

So perjalanan aku bermula dari KK. Tunggu Kak Ija ambik aku di rumah then kami ambik lagi Kamai di UITM then kami singgah makan di Kebun Char Kuew Teow (Area Politeknik, baru tau ada gerai char kuew teow sana) Sedap juga la, lapar kali padahal sudah juga makan di rumah hehe. Jam 10:45 pm lebih dari KK sampai Kg jam 11:30 pm. 

Aku stay rumah Kak Nisa, tidur situ sekejap. Yep sekejap ja yaa sebab jam 02:30 am bangun sudah, get ready then jam 03:00 am mau gerak sudah haha.. Semua sudah berkumpul dalam van kira-kira jam 04:00 am juga gerak dari Pekan KB.

Ready naik van

Around 05:15 am kami sampai di kawasan bata merah Kundasang. Rest dulu sana sekejap, sejuk gilaaa. Gelap masi, nampak bayang bayang Gunung Kinabalu ja. Sudah rest kami teruskan perjalanan ke Petronas Ranau for toilet break. Sambil sambil tu kami makan bekalan yang kena bawa (Makaseh bu kek batiknyaa hehe).

Sampai area bata merah


Bergambar dulu sebelum bergerak ke destinasi seterusnya

Sepanjang perjalanan aku tidur ja. Bha itu ja yang boleh dibuat selain makan dan minum. Kami nda singgah di Telupid, terus ja ke Rest Centre Sg. Sapi Forest Reserve. Jam 07.40 kami sampai situ, the tunggu Team Kak Nisa & Team Kak Ija sampai situ. rehat dan makan bekalan la kami situ. Nda lama tu sampai dorang then kak Nisa bawa turun bekalan nasi dan lauk pauk. Makan makan la dorang.

Berhenti makan pagi 

Selesai makan, kemas-kemas tu tempat kami ready sudah mau terukan perjalanan. Nda lama tu van yang 1 tu sampai sda. Jadi dorang lagi la makan dan rehat situ. Macam biasa sambung lagi tidur hahaha.

Kami kami la ni :)

Jam 09:26 am kami sampai di Batu 32, sini kami stop lagi di Petron for toilet break. Settle semua urusan kami teruskan perjalanan ke Semporna. Sambung lagi tidur hehe. Jam 12:50 pm kami sampai Kunak, singgah Kunak lagi sekejap beli bekalan makanan. Then teruskan perjalanan menuju Semporna.


Sejam kemudian sampai sudah kami di Semporna wuhuuuu. Excited ni bila sampai, yala finally sampai sudah semporna, jauhnya perjalanan tu hehe.. Kami park tepi jalan tunggu owner homestay bawa kami ke homestay. Nda lama tu owner homestay sampai dan bawa kami ke rumah tu di Kg. Damai.

Satu buah rumah untuk gegirls, satu buah lagi untuk boboys. Angkat barang masuk rumah dan kami pun berehat rehat dulu.

Around jam 5 tu kami ready ready mau keluar pi Pekan Semporan. Time kami datang tu Pesta Regatta Lepa sedang berlangsung. Mau la juga kami merasa keramaian Pesta Regatta Lepa ni.

Wohoo Regatta Lepaaa~

Belum lagi sampai, jammed berabis sudah mau masuk pekan. Sudah masuk pekan kiri kanan orang ja berjalan arrr. Sesak berabis, nda dorang kisah kereta ni. Terus kami park van di padang. Orang berjualan pun ramai berabis, dengan makanannya, belon-belon, hon- honn, doiiinaaa.. Happening berabis.

Naaa ini baru 1 area, area lain lagi sesak

Ada sebuah ja kapal berhias, situ ja kami bergambar. Pagi kali acara kapal berhias tu kan, tamat sudah acara. Sudah bergambar situ, kami berjalan-jalan la dia gerai-gerai jualan. Ramainya oranggg, memang gila-gila meriah dorang sini sambut Pesta Regatta Lepa.

Lepa Abisa namanya


Di padang pun ramai yang lepak-lepak

Puas sudah berjalan-jalan, jam 07:00 pm kami kembali ke homestay. Balik pun jammed -_- hehe.. Sampai rumah tolong-tolong lagi sediakan makan malam. Simple ja masakan makan malam; chicken wing guring, ikan bakar, nasi putih dan sambal kicap Kak Nisa bawa dari rumah. Sedap!

Yang simple tu la yang sedap

Selesai semua makan, bersihkan dapur, kami pun masuk bilik dan tidurrr zzZZzzz..

Nda sabar untuk esok weeeee.

You Might Also Like

0 comments