Travel: Yokyakarta wohoo!! Day 1 Part 2

9:00 PM

09 Mei 2017- Yokyakarta

Pantai Parangtritis

Dari Kota Jogja ke pantai ni lebih kurang 1 jam lebih.
Apa lagi, kami ambik la peluang ni untuk tidur haha..

Pantai Parangtritis terkenal dalam kalangan local dan para pelancong. Pantai ni terletak di selatan pantai Java. Ombak kuat berabis arr sebab lautan Hindi sudah tu. Aktiviti mandi-manda memang dilarang sama sekali.

Kami sampai angin kuat berabis, siok la. Antara aktiviti yang ada ialah naik kereta kuda, ATV ride, gambar-gambar dan tengok sunset. Ada juga gerai-gerai jual makanan dan minuman. Tandas dan tempat mandi pun ada; berbayar la hik.

Angin dan ombak kuat

Okay kita posing la di sini.

Love yang nda menjadi haha

Love yang jadi sikit

Nda lama pun kami di sini, lepas ambik gambar kami move ke lokasi yang seterusnya; Gumuk Pasir.

Gumuk Pasir Barchan

Gumuk pasir ni lokasi yang sama dengan Pantai Parangtritis, 10 minit ja dari tempat kami stop tadi untuk ke entrance Gumuk Pasir, Barchan.

Amazingkan tempat ni, pasir membukit tinggi jadi sangat sesuailah untuk aktiviti sandboarding. Teringin juga mau sandboading tapi keadaan diri nda mengizinkan. Mau berjalan naik ke atas cam nda larat plus berpikir lagi nanti kotor-kotor ngan pasir. Nda apa next time datang sini kita main sandboarding hee.

Sedikit info tentang Gumuk Pasir, Barchan:

"Gumuk pasir adalah salah satu bentang alam yang proses pembentukannya dipengaruhi angin, terbentuk karena pasir yang menumpuk dalam jumlah besar," papar Ikram, panggilan akrabnya.
Jogja Geowisata adalah operator tur yang mengkhususkan diri pada tempat-tempat wisata yang berkaitan dengan fenomena geologis di DI Yogyakarta. Ikram sendiri merupakan lulusan dari Teknik Geologi Universitas Gadjah Mada (UGM).
Meski namanya Gumuk Pasir Parangkusumo, tulisan besar di gerbang masuknya adalah "Gumuk Pasir Barchan". Rupanya, barchan merujuk pada jenis gumuk pasir tersebut.
"Gumuk pasir tipe barchan memiliki ketinggian 5-15 meter," lanjut Ikram.
(Sumber: Travel Kompas.com)

Lepas dari Gumuk Pasir, kami kembali ke Kota Jogja. Singgah kedai beli simkad then kami terus ke kota untuk makan malam. Yaa baru terasa lapar, so sementara tu kami tidur la dulu hehe.

Oemah Djowo

Jam 7.00 pm kami sampai di kota dan terus ke restoran Oemah Djowo, klasik restoran konon. Sekali masuk memang klasik la.

Bangunan restoran tu adalah rekaan rumah asli jogja

Sini kami makan, suasana romantis. Tapi kami teda la feeling romantis, makan seja sebab lapar haha.

Hidangan lengkap

Sedap-sedap makanannya, lapar kali kan. Licin semuaa hee..

Enak makanannya Oemah Djowo, makasih yaa!

Selesai makan malam, kami ke destinasi seterusnya.

Alun Alun Kidul Selatan

Ni salah satu lokasi mesti pergi la kalau ke Jogja. Lokasi yang sesuai untuk muda mudi dan family untuk lepak dan kopi-kopi.

Sambil-sambil tu boleh la try naik becak kerlip. Ada macam-macam jenis kereta berlampu-lampu dengan lagu-lagu lagi. Semua kereta tu cantik-cantik. Kawasan ni memang meriah waktu malam.

Mula-mula kami bergambar ja, last-last naik juga becak. Kena kayuh sendiri ya, bukan motor yang menggerakkan becak tu hehe.. Exercise bha lepas makan. Rp 40k untuk satu kereta satu pusingan. Macam nda cukup ja satu pusingan hehe, terlampau laju mengayuh haha.

Depan serius, di belakang eksaited haha

Naa sioknya dorang, lepak sambil kopi-kopi

Yay! I love Jogja!!

Last aktiviti untuk hari tu. Kami minta singgah Indomaret, mau beli barang keperluan dan makanan. Kecoh juga kami di sana hahaha.

Check In - Tjokro Style Hotel

Sinilah tempat kami menginap untuk 3 malam. Cantik okayyyy. Deko hotel very moden very hipsturrr gitew. Staf pun friendly dan helpful. Untuk malam tu ja, macam-macam di request hehe.. Terima kasih atas layanannya :))))

Wifi super laju, sudah update situasi dengan family dan update IG, kami pun tidurrrr..
Esok bangun awal, jam 8.00 am gerak sudah hee..