Travel: Yokyakarta Wohoo!! - Day 1 Part 1

10:00 AM

08-09 Mei 2017
KKIA - KLIA 2-  Lapangan Antarabangsa Adisutjipto

Yayerrrsss! Finally, selepas setahun tersampai juga hajat ke Yokyakarta (Jogja). Ingatkan nda jadi sudah ke Jogja tapi akhirnya kami sampai juga ke sana.

Selfie la dulu. Akhirnya akan fly ke KL selepas setahun beli tiket hehe

Lama lagi terbang, isi perut la dulu.

Flight dari KKIA jam 10.55 pm, sekalinya delayed plak ke 11.30 pm. Dalam kapal semua tidur zZZzzz..

Airport sunyi

Masuk kapal sudah, nda sabar mau tutup mata

Ketawa ketawa lagi kami time ni, nda lama tu senyap tidur heee

After 2 jam 30 minit, kami tiba di KLIA2 jam 2.00 am. Cari tempat lepak, kami pilih Texas Chicken. Bertahan juga kami di sana sampai jam 5.00 am hehe..

Apa bha kerja kami ni? Jalan-jalan di KLIA jam 2.00 pagi haha

Order lagi makanan. Macam lapar plak haha..

Selesai membersihkan diri, cantik-cantik segarkan muka kami ke kaunter check in mau check in 2 luggage. Kena la awal-awal supaya nda panjang barisan, nanti tertinggal flight hee.

Yeay! Buku merah jangan lupa bawa

Suasana awal pagi di KLIA2, ramai juga yang fly pagi tu

Jom masuk! Betul la ni, mau ke Jogja sudahh

Settle urusan luggage, kami masuk ke departure hall. Alhamdulilah semua berjalan lancar. Masih awal lagi ke gate P13, kami p breakfast la dulu di Toast Box.

Masih awal lagi, kami lepak sini dulu

Jam 8.00 am kami gerak ke gate P13. Ada 1 jam lagi menunggu, so buat aktiviti masing-masing, pi tandas, cas handphone dan tengok drama korea hehe..

Jam 9.45 am; Yokyakarta kami datang!!

Jam 11.20 kami tiba di di Lapangan terbang Adisutjipto. Nda besar pun airportnya, sesak time immigration clearance. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar. Luggage pun sekejap ja dapat sudah.

Hello Jogja!

Alhamdulillah selamat mendarat.

Exit ja dari airport ramai sudah yang memegang kertas nama-nama yang dijemput oleh para agen. Cari- cari jumpa lelaki pegang nama "Nor Sainih", yeah jumpa. Driver kami namanya Jito.

Ramai, sesak. Pandai pandai la cari port yang nda sesak.

Menunggu mobil

09 Mei 2017
Yokyakarta Day 1

Candi Prambanan

Tanpa membuang masa, kami memulakan explorasi Jogja dan destinasi pertama ialah ke Candi Prambanan. Lokasi candi ni nda jauh dari airport. Dalam perjalanan ke sana dapat la tengok kedai-kedai dan trafik di sana.

Welcome to Prambanan Temple!

Posing di luar candi dulu
Thank you Boy tolong ambilkan gambar :)

Candi Prambanan adalah candi Hindu yang terbesar di Indonesia dan dibangunkan pada 9 masihi. Entry fee ke Prambanan berbeza untuk local dan foreigner. Ada disediakan servis guide untuk discover cerita Prambanan ni dengan lebih mendalam. Tapi kami nda ambik, mau jalan sendiri ja hik.

Setiap candi tu ada nama

Sedikit info tentang Candi Prambanan:
Pintu masuk ke kompleks bangunan ini terdapat di keempat arah penjuru mata angin, akan tetapi arah hadap bangunan ini adalah ke arah timur, maka pintu masuk utama candi ini adalah gerbang timur. Kompleks candi Prambanan terdiri dari:
  1. 3 Candi Trimurti: candi Siwa, Wisnu, dan Brahma
  2. 3 Candi Wahana: candi Nandi, Garuda, dan Angsa
  3. 2 Candi Apit: terletak antara barisan candi-candi Trimurti dan candi-candi Wahana di sisi utara dan selatan
  4. 4 Candi Kelir: terletak di 4 penjuru mata angin tepat di balik pintu masuk halaman dalam atau zona inti
  5. 4 Candi Patok: terletak di 4 sudut halaman dalam atau zona inti
  6. 224 Candi Perwara: tersusun dalam 4 barisan konsentris dengan jumlah candi dari barisan terdalam hingga terluar: 44, 52, 60, dan 68
Maka terdapat total 240 candi di kompleks Prambanan.
Aslinya terdapat 240 candi besar dan kecil di kompleks Candi Prambanan.[13] Tetapi kini hanya tersisa 18 candi; yaitu 8 candi utama dan 8 candi kecil di zona inti serta 2 candi perwara. Banyak candi perwara yang belum dipugar, dari 224 candi perwara hanya 2 yang sudah dipugar, yang tersisa hanya tumpukan batu yang berserakan. Kompleks candi Prambanan terdiri atas tiga zona; pertama adalah zona luar, kedua adalah zona tengah yang terdiri atas ratusan candi, ketiga adalah zona dalam yang merupakan zona tersuci tempat delapan candi utama dan delapan kuil kecil.
(Sumber:Wikipedia)

Setiap candi ada nama, lupa nama candi ni hee.

Background candi dan pengunjung yang datang melawat

Sanggup tu tiarap di rumput-rumput haha

Hari kami pigi ni ramai juga pelawat especially pelajar-pelajar sekolah. Siok dorang kena bawa lawatan ke candi hee..

Waaa cantiknyaa~

Laluan masuk dan keluar berbeza ya. Mau pi exit punya jauhhh tapi siok la jalan-jalan di situ, panas juga la hee.

Yeay! Kami sampai sudah di sini~

Candi Prambanan dari jauh. Otw ke exit

Sampai exit still boleh nampak candi dari jauh. Sampai ketemu lagi.

Keluar dari taman candi ni ada banyak gerai-gerai jualan. Minuman, makanan, baju-baju dan souvenir. Almost 2 jam juga kami di dalam ni plus makan pecal dan cuci mata hee.

Dorang yang nampak ni duluan, terus order 1 gado-gado.

Campuran sayur-sayur yang menarik, ada yang x pernah makan

Duduk di tikar sambil menjamu pecal. Sedap k, kuah kacang sedap, mix dengan sayur nasi impit, wow! Memang sedap.

Berehat di sini, sambil tunggu Kak Nurul cuci mata dan tawar-menawar.
Nda lama tu aku pun join

**Berbaloi shopping beli baju batik, baju tshirt buat souvenir tu di sini. Menyesal nda beli 1 helai lagi tu baju batik, nasib la dapat 1 hee.

Lepas ni kita ke mana pulak?