Hiking: Trip ke Gunung Trus Madi - Part 1

8:00 PM

Hello hello semuaa.. Waa bulan Mei sudah. Mau relax-relax kunun bulan ni sebab bulan Mac adalah bulan yang sangat full dengan aktiviti. Tapi terUp duluan cerita Semporna hehe.. Yepp..setiap minggu ada ja aktiviti hehe.. Jadi aktiviti terakhir untuk bulan Mac ialah mendaki Gunung Trus Madi. Wow Trus Madi? Seriuously Jeha? Ko pikir cam bukit-bukit biasa ko naik? Bukit pun kapus-kapus juga inikan gunung? Gunung kedua tertinggi di Malaysia bha tuuu.. Makanyaa, since tau sudah mau daki Trus Madi, aku ngan kawan-kawan banyak la hiking bukit-bukit, training la tu konon hehe.. Memang siok laa.. 

Meh aku share story Trip ke Gunung Trus Madi Mac lepas.


24 Mac 2017
Kota Kinabalu - Keningau - Kg. Sinua



Kami janji mau berkumpul di Stesen Bandaran tu Jam 12.30 pm. Estimate lepas solat Jumaat kami gerak ke Keningau. Ada 15 orang yang naik van, 2 van kami sewa. Cuaca hari tu nda berapa baik, jam 1 tu hujan lebat. Kesian ni Kak Nurul jalan kaki dari ofis hujan-hujan. Nda lama tu sampai juga dia, syukur. Semua sudah ada, van pun bergerak ke Keningau.


Excited semua

Lebih kurang jam 3 lebih kami sampai di pekan Keningau. Kami singgah di KFC mau tapau ayam untuk makan malam malam ni. Aku ikut kak Nurul kasi kawan di pi Watson beli barang lagi then kami p pasar malam. Woo rambang juga mata tengok sayur-sayur ngan makanan yang kena jual.

Settle sda beli barang, kami pi KFC balik pick up dorang. Peserta lain pun standby sda di Petronas sebelah KFC. Semua sudah ready, kami meneruskan perjalanan ke Kg. Sinua. Tertidur juga ni dalam perjalanan, hujan kan siok tidur hehe.. Bangun-bangun ja nda tau sudah di area mana. Jauh juga masuk ke Kg. Sinua. Sempat lagi habis beberapa ketul jagung hehe.. Around jam 6 pm gitu kami mula masuk jalan gravel ke Kem 1. Selepas melalui satu cabaran dan dugaan yang nda disangka-sangka, akhirnya kami sampai juga di Kem 1 jam 7++pm gitu.


Sampai sudah di Kem 1- makan malam (Credit photo: Walton)

Fuhhh.. Letak barang di kem then kami ke dapur untuk makan malam. Gilakkk kelaparan kali ar, habis juga tu dua ketul ayam hehe.. Hujan lebat malam tu, risau sudah kami macam mana la perjalanan esok ni. Nda lama tu semua berkumpul untuk dengar briefing dari En. Dennis. Dia bagitau tentang perjalanan kami esok dan ke puncak malamnya tu. Selesai briefing kami kembali ke kem, bersihkan diri, repacking bag dan tidur.. It's gonna be a long day tomorrow.


Briefing perjalanan esok (Credit photo: Walton)

25 Mac 2017
Kem 1 - Kem 2 (4200 m)

Rise and shine!! Seawal 5 am bangun sudah kami. Ada yang bangun lagi awal la dari tu hehe.. Baring-baring dulu sambil tunggu giliran masuk tandas hee. Sejuk berabis malam tu, minta puji x mau pakai sleeping bag kunun nda la berapa sejuk, stokin pun nda pakai hahah.. Padan muka.


Semua busy menyiapkan diri dan packing

Mana yang sudah ready tu, dorang pi siapkan sarapan dan makanan untuk lunch box. Aku lepas bersihkan badan, settle kemas barang terus la ke dapur. Tolong-tolong apa yang patut. Aku tolong kak Jen kaut tu nasi goreng yang dia masak, lepas tu makan hehe..


Menyibuk ja di dapur heee (Credit photo: Suzie)

Selesai makan, pigi la menapau untuk lunch box, balik pi kem kemas-kemas lagi (nda pandai habis2 mengemas hehe), pi tandas then we're ready to go!!. Timbang beg 10kg juga tu berat.. Air yang bikin berat hee tapi itu yang perlu.


Ready ready sudah dorang


Group photo sebelum memulakan perjalanan (Credit photo: Suzie)


Smile everybody!

Lebih kurang jam 8.45 pagi kami memulakan perjalanan ke Kem 2. 8 km mau jalan ni hari untuk sampai Kem 2. Keluar dari kem 1 kami berjalan di jalan raya berbatu, limpas kawasan sawah padi, 1 km juga jaraknya hehe..


Cuaca sangat baik pagi tu

Lepas tu kami limpas jambatan gantung Lanting Sosodopon. Teruja juga lalu jambatan gantung ni hehe, dapat la ambik 1 2 gambar.


Jambatan gantung Lanting Sosodopon


Hai semuaaaa~

Jalan lagi, turun ke bawah dan jumpa sungai. Air sungai paras lutut ja tapi deras juga tu air. Slow slow kami seberang sungai. Sejuk tu air, siok kalau mandi mandi hehe..


Sungai yang dilalui

Sampai diseberang kasi kering kaki, bolehlah pakai stokin dan kasut. Spray-spray la kasut dan stokin tu dengan insect repellent supaya teda pacat singgah hehe..


Tukar selipar p pakai kasut


Bha ready sudah kamu?

Start sini kami melalui kawasan hutan suda. Perjalanan turun dan naik. Kalau naik tinggi betul pulak hehe..


Jalan rata, selfie la dulu kita hee

Di m berapa tu kami berhenti lagi sekejap di sungai. Berhenti sekejap ja jangan lama-lama hehe..


Air sungai yang menyegarkan


Bergambar lagi di sini (Credit photo: Nor)


Traffic jam, area ni naik ja, ada pemegang juga

Lepas tu start naik dan naik, jalan dan jalan. Setiap ada tempat duduk kami berhenti sekejap, minum makan coklat untuk tambah tenaga.

Rehat dan tambah tenaga (Credit photo: Nor)

Tengahari sudah kan, nda ingat m ke berapa kami stop lagi untuk makan tengahari. Aku nda larat mau makan bekal yang di bawa, mampu makan epal yang kak fatin bawa (tq kak patin muaah) dan roti-roti ja. Air pun minum sikit-sikit ja sebab rasa mau terkencing hehe..


Berhenti untuk makan tengahari (Credit photo: Nor)

Selesai berhenti sekejap untuk makan tengahari, kami teruskan perjalanan naik atas. Jalan dan jalan nda lama tu jumpa lagi tempat berhenti hehe.. Apalagi, berhenti rehat la lagi kan.


Berehat lagi sebelum meneruskan perjalanan (Credit photo: Nor)


Terjumpa dengan dorang yang sedang berehat, kami jalan dulu ya..

Sebulan lebih sudah kan cerita ni tersimpan, jadi aku ngan ingat sudah meter meter ke berapa kami stop hehe.. Lepas dari tu, kami teruskan perjalanan. Kononnya mau pi area yang boleh refil air. Semangat sudah ni naik, sekali tiba-tiba hujan turun around 1.30 pm. Ingat hujan rintik-rintik ja sekali turun hujan lebat. Selamatkan handphone masuk dalam plastik then beg. Baju hujan nda pakai pun, biarlah alang-alang basah hee. Start dari sini sampai masuk hutan mossy teda gambar ya hee..
.
.
.
.

Yeayyyy! Masuk mossy forest sudahhdi meter 4900.. Time ni hujan stop sudah jadi boleh sudah ambik gambar hehe. Masuk hutan ni rasa betul betul penat sudah, memang nda sabar mau sampai Kem 2.


Rehat sekejap, penatttt huhuhu. Kami berlima sama-sama


Suasana dalam hutan mossy


Okay nor, boleh sudah posing hehe


Keman Himaaa, sikit lagi mau sampai sudaaa


The final 100 m, nda sabar mau ampai bag

Selepas 7 jam berjalan dan hiking, akhirnya kami sampai juga ke Kem 2 jam 3.45 pm. Wohooooo~ Aku ni fikir mau tukar baju p baju kering, minum milo panas dan rehat. Sejuk weiii. Kem 2 berada di meter 4200.


Yeaaaa we did it girls, nda juga lambat kita sampai.


Kem tempat kami stay malam ni


Hello hot milo. Duduk di dapur, cerita-cerita lagi.

Konon lepas minum minum tu mau la masuk kem baring-baring tidur, sekali si Syaq panggil suru keluar p hujung. Naa di situlah kami lepak, tengok view cantik dan bergambar-gambar.


Sejuk k di sini, grrrrr..


View bukit-bukit yang ditutup kabus


Kami dari Kem 2!! (Credit photo: Nor)

Tiba-tiba hujan turun, bukan hujan renyai-renyai, lebat terus. Ingat mau lari masuk kem sekali si Nor bawa p dapur. Nda boleh escape hahaha, kena suruh masak nasi. Aku okay ja la. Masih ada sisa-sisa tenaga untuk cuci beras dan tolong-tolong dorang di dapur.

Ko pikir siok cuci beras di ketinggian berapa ntah tu, sejuk gilak airrr. Beku jari jemari. Selesai masak nasi, aku tolong la kupas halia then sambung minum milo lagi hehe. Meriah juga kami di dapur tu, ada hiburan nyanyian dari c Lester. 

Menyiapkan makan malam (Credit photo: Suzie)

Malam tu hujan lebat, nda berhenti k. Risau dan sedih juga la kena bagitau maybe nda dapat naik pi peak. Aduiii sayangnya la nda dapat naik. Tapi tetap berdoa semoga hujan stop tengah malam nanti dan terpaksa ikut plan asal la untuk naik summit jam 2.00 am gitu. Plan yang sebelum mau naik jam 12.00 am supaya dapat sampai awal di peak.

Siap semua masakan, kami pun makan malam, kemas dapur, bersihkan diri dan tidurrr.. Berdoa banyak banyak supaya hujan berhenti dan dapatlah kami naik ke peak at least Peak 1.

You Might Also Like

1 comments

  1. Fikaaa... continue your gunung trusmadi, please hehehe

    ReplyDelete