Hiking: Trip ke Gunung Trus Madi - Part 2

8:30 AM

Baru ada masa mau update kisah mendaki Gunung Trus Madi. Busyyyyy la sangat kan hehe. Lamanya sudah naik Trus Madi ni bulan 3 lagi, bulan 7 baru terhabis cerita hee. Bha enjoy..

26 Mac 2017
Kem 2 (4200 m) Gunung Trus Madi

Terjaga jam 12 ++ tengah malam. Terdengar dorang bising-bising bangun mau pi tandas, mau bersiap kali. Huhu mau naik peak sudah. Sekalinya dorang bagitau nda dapat naik masih hujan. Syaq dan Adel yang ready-ready sudah. Bila kena bagitau cuaca belum okay aku pun sambung la tutup mata kejap. Kalau boleh naik, bangun ja la kan get ready.

Sejuk berabis tidur di Kem 2, nda tau berapa lapis baju dan stokin aku pakai tu still rasa sejuk. Nda lama lepas tu, around jam 3 pagi, tiba-tiba aku terdengar orang cakap "Na berhenti sudah hujan", terus terduduk aku. Cepat-cepat get ready takut ketinggalan sebab Syaq sama Adel ni ready sudah.  Pigi tanya malim boleh naik ka nda? Then they said yeppp boleh NAIK. Dapat naik sampai peak 1 pun jadilah.

Aku kasi masuk barang penting dalam beg, pakai sedia headlamp, air nda sempat refil, bawa apa yang tinggal dalam bladder tu then kami standby di dapur. Minum minuman panas sama makan roti dulu kasi tambah tenaga.

Kami kumpul-kumpul hanya 8 orang gegirls ja yang mau naik puncak. Yang lain krik krik.. Nda apa la, memang dorang nda mau kali kan. Ada juga yang ada masalah kesihatan, so itu nda boleh paksalah.

Sebelum naik, kena bagi briefing ringkas tentang perjalanan naik atas. Aku mamai-mamai time ni haha. Yang aku tau kena berhati-hati dan laluan curam.

3 guide bawa kami naik, kena bahagi bahagi la kami 3 3 2.

Perjalanan ke puncak 1 memang mencabar. Banyak kali kami stop ambik nafas, rehat dan minum. Betul-betul nda cukup nafas. Mau sampai puncak 1 tu aku slow down terus walaupun niat mau laju kejar sunrise tapi aku nda larat. Syaq ngan kak wan laju sudah di depan. Nasib ada juga guide tunggu ni. And yeahhhh finally.. Sampai juga di puncak 1 Trus Madi sebelum jam 7 pagi. *Teda gambar sepanjang naik hee*

Enjoy la gambar di puncak 1

Puncak 2 & 3 Trus Madi

We did it girls!

Kenapa kami di Puncak 1 ja? Sebab aku nda larat sudah mau teruskan perjalanan, air pun nda cukup sudah. *Okay excuses* Ikut deal masa briefing pagi tadi kami boleh naik sampai Puncak 1 ja. Then otw naik ke atas, guide kena inform yang kami boleh teruskan pendakian ke puncak 2 dan 3 kalau sampai di puncak 1 sebelum jam 7. Lebih kurang 2 jam pendakian ke puncak 2 dan 3. Sebelum 9 pagi mesti sampai di puncak tu. So aku pikir-pikir, aku nda join la ke puncak 2 dan 3. *Oh jeha LOSERR*

Aku tau kemampuan aku k, memang aku nda larat sudah dan memang sudah set mind akan sampai puncak 1 ja. I didn't regret my decision. InsyaAllah there will be another time to conquer Trus Madi. Yalaa at least aku sampai juga di puncak 1 daripada member lain yang stay di Kem 2. Kannn.

So Nor dan Adele ja yang meneruskan pendakian ke puncak 2 dan 3. Yeah they did it and they did it within the time limit given by the guide. Congrats girls!!

Lepas puas bergambar di puncak 1, kami pun turun semula ke Kem 2. Haaa time turun ni memang enjoy kami ambik gambar. Kami suru guide ja tolong ambikkan gambar.

Steady ko Syaqq

The trail

The skull. Can you see it?

Wohoo Jam 9 gitu kami sampai di kem 2. Cepat-cepat kemas barang dan segarrkan diri. Setlle barang baru pikir p minum dan makan. Lega dapat minum milo panas. time tengah minum tu, ada yang duluan sudah turun bawah. Kami berehat-rehat dulu sekejap. Then nda lama tu kami pun turun. Ada satu guide follow kami di belakang.

Bye bye Kem 2

Eh Adele la.. hehe

Excited ni bila sampai di sungai. Mau mandi-mandi konon, sekali nda dibenarkan sebab air naik dan tiba-tiba hujan turun. Mau melintas sungai tu punya susah. Arus deras berabis. Then kami work together, saling pegang tongkat then seberang sungai. Syukur kami semua selamat.

Alhamdulillah dalam jam 4 petang gitu kami selamat sampai di Kem 1. Sepanjang perjalanan ke kem 1 tu hujan ja arr, memang mandi hujan kami hehe. Sampai kem kasi keluar baju bersih, p mandi, kemas barang dan kami ready untuk balik ke Kota Kinabalu. Sampai Keningau kami singgah makan malam. After makan malam kami bertolak ke KK. Dalam jam 11 malam gitu kami sampai di KK.

Wohoo what a journey. Memang banyak cabaran dan dugaan yang kami tempuhi. Tapi tiada penyesalan, it's a jorney or experienced that I will never ever forget. InsyaAllah panjang umur, murah rezeki dan diberikan kesihatan yang baik, kita tawan lagi tu Gunung Trus Madi hee.. Thanks Nor sebab urus trip ke Trus Madi ni. Ko lagi la Nor banyak cabaran yang ko lalui tapi ko kuat semangat. Ko la IDOL aku. Aku faham dan banyak aku belajar.

So itu la kisah 3 hari 2 malam trip mendaki Gunung Trus Madi. Memang nda detail sebab aku pun lupa-lupa sudah. Aku just cerita the journey yang kami lalui.

Hope you enjoy the pictures and thank you for reading! :))