Travel: Yokyakarta wohooo! - Day 4

12:09 PM

Haluuuuuu~ Naa lama nda menaip, sampai ke bulan 7 sudah ni cerita Jogja. Cerita Trus Madi pun belum terupdate. Bha sambung cerita di Jogja la dulu..

12 Mei 2017
Tjokro Style Hotel

Hari ini boleh bangun lambat sikit hee.. Kami bangun, mandi dan pack barang yang nda pakai sudah. Pi breakfast dulu sebelum check out. Breakfast pagi tu nda juga ramai orang. Senang la mau ambil-ambil semua makanan. Order telur pun nda ramai. Selesai breakfast kami naik ke bilik, kemas-kemas dan turun bawah untuk check-out. Uwaaaa beberapa jam lagi ada di Jogja.

Sarapan. Penuh meja

Bye katil bantal empuk

Duduk duduk lagi sekejap tunggu si Jito.

Menarik k interior design lobby hotel ni

Nda lama tu, ada sudah dia. Masuk beg2 dalam kereta then kami ready ke destinasi seterusnya

Sampai ketemu lagi pak :)

Taman Sari

Taman Sari ialah taman diraja Sultan Jogja. Dulu-dulu tempat ni dijadikan tempat rehat, meditasi, kubu pertahanan dan tempat persembunyian sultan, permaisuri dan anak-anak. Sekarang ni nda sudah la. Taman ni dijadikan tempat pelancongan.

Selamat datang ke Taman Sari

Bayaran masuk lupa pulak berapa untuk pelancong. Mau ambik gambar pakai kamera pun macam bayar juga. Kami ambik gambar pakai Hp ja hee..

Siapa nama bapak ni ar? Lupaaa huhu.. Dialah guide kami

Masuk dalam akan di offer la mau ambik guide ka nda. Kami decide untuk upah guide, boleh la dengar cerita-cerita tentang Taman Sari.

Kami naik ke atas. Ada la tu pengawal berjaga sini dulu-dulu

Bapak tu cerita sejarah Taman Sari ni dulu dan function taman ni. Basically, taman ni untuk Sultan, permasuri, para selir dan anak-anak untuk berhibur, berehat, meditasi, mandi-manda dan  juga sebagai tempat pertahanan dan persembunyiaan.

Group photo la dulu sebelum masuk ke bahagian kolam mandi. Belakang tu gate nama Gedhong Gapura Hageng

Kolam mandi keluarga diraja; Umbul Pasiraman Bathing Complex

Para selir mandi-mandi sambil tunggu Sultan tu pilih salah satu daripada dorang. Tu tower di belakang tu.. Situ la sultan perhatikan dorang. Lepas tu buat apa? Hmmm I don't know.. Hanya permaisuri, para selir dan anak perempuan sultan ja yang dibenarkan berada di kolam mandi ni.

Jangan berani berani mau terjun dan mandi yaa

Masuk lagi ke satu bahagian di Taman Sari. Ni pun kolam mandi juga rasanya

Ni pulak kamar tidur sultan. Sini la sultan berehat

Area ni pulak, bapak tu bagitau tempat rehat, minum-minum kupi-kupi sultan. Kami pun acah-acah minum kupi la hahaha.

Kami di bawa berjalan di lorong-lorong ni. Lepas tu kena bawa masuk di kedai lukisan ni. Serius cantik. Nor, Fifie sama Kak Nurul ada membeli di sini. Aku nda sebab nda cukup rupiah sudah hee..

Selesai berbelanja dan cuci mata, kami jalan la lagi dan aku pikir kena bawa la ke tangga 4 penjuru tu kan. Sekalinya nda,  habis sudah tour kami. Kami tanya la mana tu tangga, dia cakap jauh lagi mau jalan sama kami kejar masa, mau pi Hutan Pinus lagi kan. So... redha ja la. Another reason to visit Jogja 2018 hihik

Terima kasih pak atas ino-infonyaa

Sebelum ke destinasi seterusnya, haruslah ada gambar lompat.

Hutan Pinus Mangunan Imogiri

Lebih kurang jam 10 pagi kami gerak dari Taman Sari. Sempat lagi beli teh botol untuk menghilangkan haus, panas k. Perjalanan ke Hutan Pinus ni ambil masa 30 minit gitu dari Kota Jogja. Ikut trafik la juga.

Yeayyy sampai!

After 3o minit perjalanan, akhirnya kami sampai di Hutan Pinus. Banyak sudah ni kereta sama bas bas sampai situ. Sebelum masuk tu, nampak orang jual tauhu bulat, terus aku sama Nor beli. Nyum nyumm..

Masuk melalui kaunter bayaran. Nda ingat plak berapa Rp., semua si Jito bayarkan hee.. Aku masuk ja terus ambik gambar pokok-pokok ni.

Ni bayaran photography plak

See aku bergambar dengan pokok-pokok pinus ni dulu hee

Ternampak orang berhammock, mau juga berhammock. Mau yang layer-layer tu kunun. Tapi dalam hati cam mana mau naik sampai atas tu?

Hai Nor :)

Diskus diskus sda ni mau ka sewa hammock then buat cam tu. *Refer gambar di bawah*. Semua pun okay, si Nor la p urus hammock tu.

Sekali pulak, hammock untuk buat 4 tier gitu habis sudah, hammock jenis2 layer. Yang ada yang 1 layer ja, dapat buat gantung cam biasa tu la. So kami okay ja la, asal rasa feeling hammock di hutan pinus giteww. Sewa hammock 20k rp. ka kalau nda silap.

Sementara tunggu abang ensom gantung hammock, kami bergambar gambar la..

Nor dan tauhu bulat

Tadaaaaa~ Siap sudah kena gantung hammock. Terus kami minta tolong dia ambikkan gambar kami semua. Bagus ni dia, melayan juga hee..

Nor apa yang ko sibuk tu??

Ya aku mau tertidur sudah di dalam tu

Auchaaak!

Teda limit masa mau berhammock ni. Kenapa la kalau ko mau sampai tutup tu hutan pinus, berhammock la ko sana hehe. Tapi masa kami yang limited, ntah sampai jam berapa ja kami sana. Cukuplah untuk kami baring-baring tutup mata sekejap dan ambil gambar.

Disuruh dia selfie, malu malu dia hee.. Terima kasih yaa.

Feeling feling semuaaa

Puas sudah berhammock, kami pun meninggalkan hutan pinus ni. Uwaaa nda puas k, mesti datang lagi. Banyak spot-spot bergambar yang menarik sini. Sentiasa ada orang.

Sampai ketemu lagi!

Kami p tempat parking dan beli aiskrim.. Ha kauu ek krim kuburan lagi tu hahaha

Kami beli aiskrim pasu dan kon jerr

Biasa ja. Hujung kon tu kena letak roti. Eskrim tu di atas ja. Syukur la nak

Next destinastion kami sepatutnya Bukit Mojo. Tapi mbak yang jaga gerai tu cakap kalau pegi sekarang ni memang ramai orang, macet lagi. Memang nda sempat untuk kami lagi-lagi kami kejar masa kan mau p airport. So tanya-tanya lagi mana wisata alam yang dekat di sini. Terus dia bagitau pasal rumah hobit, dekat ja dari hutan pinus. Wisata baru. So tanpa buang masa kami terus la ke sana. Bukit Mojo, I'll be back!

Wisata  Seribu Batu Songgo Langit

Rumah hobbit tu sebenarnya ada di dalam Wisata Alam Seribu Batu. Nda jauh pun lokasi ni dari hutan pinus. Turun bukit then dia sebelah kiri, ada signboard juga.

Ya gituuu, semangat Kak Nurul

Wisata Alam Seribu Batu ni ada macam-macam tarikan. Pandai bha dorang ni buat bisnes. Segala macam tempat dijadikan tempat tarikan pelancong.

Selamat datang ke Wisata Seribu Batu hehe.. Ini entrance dia, bayaran RP2000 seorang. Jom turun ke bawah dan meneroka Wisata Seribu Batu.

Tadaaa.. Inilah yang ada di Seribu batu. Ada banyak fotospot sini. Mana yang kaki ambik gambar tu, this is your place. Tahan ja orang yang ambik gambar tu hehe..

Rumah seribu kayu, ada beberapa buah. Nda naik ke situ sebab ramai orang. Ambik gambar view di bawah ja.

Ada jambatan kayu/bamboo

Kami bergambar di teratai besar ni.. Kesian Fifi kena tindih seribu kilo hahah.. Gurau Kak Nurul, jangan marah :))

Okay meditasi jap

Ada spot bergambar sayap rama-rama lagi tapi kami nda pegi. Terus ja mencari rumah Hobbit.

Rumah Hobbit tu ada sebuah ja, jadi berbaris la tunggu giliran bergambar.

Kak Nurul disinari nur

Kami ambik group photo ja, minta pengunjung belakang kami ambikkan gambar.

Rumah Hobbit Seribu Batu

Next to rumah Hobbit tu ada trail naik bukit Seribu Batu ke puncak Songgo Langit, ada tangga-tangga kayu dibuat untuk naik atas. Mau juga naik tapiii.. Malas hahah.. Next time next time..

Ni la batu besar yang ada di Seribu Batu

Kami berjalan naik ke atas. Lalu Jambatan Jomblo. Sesuai sangatlah tempat ni untuk si Jomblo yang mau mencari ketenangan. Manatau terjumpa plak jodoh di sini, eh?

Untuk yang patah hati atau yang belum jumpa kepastian..

Dan yang perlu move on.. Keep moving on..

Ada pondok-pondok juga disediakan, gerai-gerai jual makanan dan aktviti flying fox.

Ada satu pengunjung tu try flying fox. Takut takut dia tapi demi gf tersayang dia teruskan juga haha.. Kami tengok dia sekejap, siap bagi support lagi. Yeahhh he did it.

Ada arnab dilepaskan, boleh la pegang-pegang ambil gambar dan bagi sumbangan seikhlasnya

Tamat tour di Seribu Batu. Uwaaaa~ Tiba masa untuk kembali ke kota Jogja..

Kota Jogja

Singgah makan di Rumah Makan Padang sebelum ke airport.

Makan tengahari

Sampai sudah di airport. Bye Jito, thank you!

Naa banyak barang hehe.. Nasib cukup kilo luggage

Masuk departure hall dan duduk lagi sebab flight delay. 6 lebih juga fly dari Jogja.

Sampai ketemu lagi Jogja!

Alhamdulillah selamat sampai KL.

Tamatlah percutian 4 hari 3 malam di Jogjakarta. Memang nda cukup 3 malam tu, so many things to do there. Jalan-jalan di Malioboro waktu siang pun nda sempat, padahal itu yang aku mau buat. See another reason to travel to Jogja. InsyaAllah akan ke Jogja lagi. Waduhhh rindu sama Jogja.

Siapa siapa yang akan ke Jogja enjoy your time there. Sangat siok. And yeahh take a lot of pictures hee..